الثلاثاء، 29 يونيو 2010

الباستا بالجمبري والكريمة

 وصفة النهاردة سهلة ومابتأخدش وقت في طبخها ، إللي أخد مني وقت هو بس تقشير وتنظيف الجمبري ، بس بعد كده كان الشغل بسرعة ،  وكمان الأكلة كان طعمها حلو وغني واللي عرفني كده انهم في البيت عندي طلبوها تتعمل مرة ثانية ، بس أنا قلت لهم استنو عليه شوية لإني مابحبش أعمل نفس الأكلة مرتين وراء بعض ...

المقادير :
1 كيس معكرونة فرن 500 جرام
500 جرام جمبري ( روبيان ) مقشر ونظيف
2 طماطم متوسطة مقطعة صغير
1 علبة كريمة ( كريمة للخفق ) ماركة المراعي أو kdd . زنة 250 مل أو أي نوع آخر
ملح
فلفل
8 حبات ثوم مفروم
1 قرن فلفل أخضر حار مفروم
1 حزمة بقدونس مفرومة
قليل من زيت الذرة

الطريقة :
  1. لسلق المعكرونة : نضع ماء في حلة وعندما يغلي الماء نضع ملعقة صغيرة ممسوحة ملح + رشة فلفل أسود ، ثم نضع المعكرونة ونقلب ، وعندما تنضج نضعها في مصفاة ونرش عليها قليلا من ماء الفلتر .
  2. لتجيهيز الجمبري وخلطتة : في حلة نضع زيت وعندما يسخن قليلا نضع الثوم + الفلفل الحار المفروم ونقلب وسريعا بدون تأخير نضع الطماطم المقطعة ونقلب .
  3. ثم نضع الجمبري ونقلب قليلا سنجد الجمبري بينزل ماؤه نغطي الحلة شوية مع التقليب ( على فكرة طبخ الجمبري بيكون سريع وما بيأخذش وقت  كلها دقائق وإذا احتاج الأمر لإضافة القليل جدا من الماء أضيف وممكن عدم اضافة الماء ) .
  4. عندما ينضج الجمبري أضيف الملح + الفلفل ثم علبة الكريمة .
  5.  أقلب شوية وأضيف البقدونس ، وما تقلقيش من كمية الصلصة الكبيرة فالمعكرونة ستمتصها .
  6. أضع المعكرونة في حلة الجمبري وأقلب وأضبط مقدار الملح والفلفل بعد إضافة المعكرونة ، وأستمر في التقليب قليلا حتى تتشرب المكرونة بمعظم صلصة الكريمة .
ملاحظة :
  • بالنسبة للمعكرونة إبدئي في سلقها قبل ما  تشتغلي في الجمبري علشان لما الجمبري بخلطته يكون جاهز ستضيفي المعكرونة بدون تأخير .
  • بالنسبة للثوم لما تضعيه يتحمر في الزيت لا تجعليه يغير  لونه وإلا يصبح طعمه مر .
  • بالنسبة للنار أنا وضعت حلة الجمبري على نار عالية لأني بحب أشتغل بسرعة وبأكون واقفة بجانب البوتاجاز ولأي سبب لو بعدت عن البوتاجاز أهدي النار ، بالنسبة لك يستحسن تخلي النار متوسطة .
  • كمية الروبيان - نصف كيلو - كان وزن الروبيان بقشره فلما يتقشر سيكون وزنه أقل ، فلو استخدمت روبيان مقشر مجمد بدلا من الطازج استخدمي تقريبا 400 جرام منه في هذه الوصفه .
  • اذا كانت حبات الجمبري كبيرة الحجم ممكن تقطعيها لحجم اصغر ، للتسهيل باستخدم مقص المطبخ لكده .
وبالهناء والشفاء ،،،