الاثنين، 6 أبريل 2015

مخلل اللفت والبنجر

تخليل اللفت والبنجر في البيت سهل جدا جدا ، وطريقته بسيطة ومذاقه أفضل بكثير من المخلل الجاهز ، وكمان فترة تخليله قصيرة يعني يومين أو ثلاثة وبعدين ممكن نفتح البرطمان ونأكل منه ، وممكن نخلل اللفت لوحده من غير البنجر ، بس لو جبنا بنجر حلو اننا نخلله في نفس البرطمان مع اللفت علشان اللفت يلون باللون الوردي وماء التخليل بيكون لونه أحمر غامق ، ومية البنجر ممكن نشربها ما نرميهاش ، ولا نضع في ماء التخليل خل ولا قرون فلفل حار ، تخليل اللفت بيكون بالمية والملح بس . 

المكونات :
مقدار من اللفت ( لونه أبيض )
مقدار من البنجر ( لونه أحمر )
ملح 
ماء

الطريقة :

  1. يغسل اللفت والبنجر جيدا وبنقشر بس الحتت اللي شكلها مش حلو وباقي القشره بنخليها لانها مفيدة ثم يقطع على شكل أصابع ( زي ما بنقطع البطاطس ).
  2. نسخن ماء في قدر على النار حتى يصل لدرجة الغليان ويترك ليغلي عدة دقائق ، ثم نطفئ النار .
  3. نضع الملح على الماء ، وبالنسبة لمقدار الملح لا يوجد له معيار ، يعتمد على التذوق لا يكون قليل ولا حادق جدا ، تذوقي الماء بحيث يكون الملح أزيد قليلا عن المقدار العادي ( يعني بيكون حادق شوية بس ) ولا تكثري من الملح .
  4. نضع اللفت والبنجر في البطرمان ، ثم نملأ البطرمان بالماء الساخن اللي فيه ملح بحيث يصل الماء لحافة البطرمان .
  5. يغطى البطرمان جيدا ، وممكن نضع نايلون شفاف ( اللي بنغلف بيه الأطعمة ) على فوهة البطرمان ( اختياري ) ثم نضع الغطاء ويلف باحكام .
  6. يترك خارج الثلاجة بضعة أيام حتى يتخلل ، وبعد فتح البطرمان بنشيل النايلون ، ويجب وضع المخلل بالثلاجة .
ملاحظات :
  • في تخليل اللفت لا نضع زيت على حافة البطرمان ، بس بنخلي الميه توصل لحافة البطرمان ونغلقة .
  • وممكن بدل ما نضع المخلل في برطمان كبير ، نضعه في عدة بطرمانات صغيرة بحيث البطرمان اللي نفتحه هو اللي نستهلكه ، مع حفظ باقي البطرمانات بالثلاجة .
وبالهناء والشفاء ،،،