الثلاثاء، 4 مايو 2010

الترمس


 اليومين اللي فاتوا كنت بأتمشي في السوبرماركت وفوجئت بوجود ترمس جاهز للأكل يباع في برطمانات ، وفيه مندوب مبيعات واقف بيعمل له دعاية ، قلت ياه احنا بقالنا مدة طويلة ما عملناش ترمس ، المهم أخذت برطمان صغير علشان أشوف هم بيعرفوا يظبطوه وإلا لأ وكمان علشان كان نفسي في الترمس ، لقيتهم عاملينه ممتاز و طعمه كويس جدا ، بس البرطمان خلص بسرعة فالكمية كانت قليلة ، قلت لما الواحد بيعمل الترمس في البيت بيطلع له كمية كبيرة قوي وكمان التكلفة بتكون جدا زهيدة ، فالمفروض على المرأة انها تعرف تعمل الحاجات الخفيفة دي لأسرتها..

المكونات :

1 كيلو ترمس
ماء من الفلتر
ملح

 الطريقة :


  1. ينقى الترمس ، يعني نضع الترمس في صينية وننقيه زي الرز كده ، ونشوف حباية حباية بشكل سريع كويسه وإلا لأ ، ولو فيه زلط نشيله .

  2. نضع الترمس في طبق بلاستيك كبير ونغسله ونصفيه من الماء ، لما نغسله لو وجدنا حباية طفت على السطح نرميها لإنها بتكون مخرومة أو فاضية من الداخل .

  3. في حلة كبيرة نضع الترمس + ماء من الفلتر يغطي الترمس وزيادة ، ثم نضعهم على النار ( أنا لا أنقع الترمس قبل غليته أول مرة ، بأنقيه وأنظفه ثم أغليه على طول ) ، الأول النار بتكون عالية لأصل لدرجة غليان الماء ثم أخفض النار ، وماتقلقيش لو أصبح شكله  مكرمش عند غليته لأول مره ده لأنه لسه حبوب جافة ، يعني سيأخذ كده 10 دقائق وبعدين سأجد الماء لونه أصفر دي الماده اللي طعمها مر وبنحاول نتخلص منها ، وكمان لما أغليه أول مرة سأجد إن الترمس عندما يبدأ يتشرب بالماء سيطفو كله على السطح مرة واحدة ، أصفي الترمس في مصفاة كبيرة .

  4.  بعد ما أصفيه أعيده مره أخرى للحلة وأضع عليه كمية كافية من ماء الفلتر وأضعه على النار ، أكرر ما فعلت في المرة الأولى ، ونفس الشئ بالنسبة للنار تكون عالية الأول وبعدين أخفضها لإن الغرض ليس إني أنضج الترمس وأجعله يتهري بل الغرض إني أتخلص من المادة الصفراء إللي طعمها مر ، المرة دي الترمس لن يطفو على السطح لأنه متشرب بالماء .

  5. أكرر العملية مرة ثالثة .

  6. بعد ما أصفي الترمس أضعه في طبق بلاستيك كبير- حتى لو هو لسه ساخن - وأضع عليه من ماء الفلتر مقدار يغطيه وزيادة ( بدون ملح ) ، وأغطي الطبق بأي غطاء حتى لو ألمونيوم طالما هو بعيد عن ملامسة ماء الترمس ، ملاحظة : لا ننقع  الترمس في حلة ألمونيوم أبدا لأن الألمونيوم يتفاعل مع الأطعمة .

  7. في اليومين الثاني والثالث نكرر ما فعلناه بالترمس في أول يوم .

  8. عادة في اليوم الثالث بيكون الترمس جاهز للأكل ، ونعرف ذلك بأن نتذوقه ولا نجد فيه أي مرارة ، وممكن في ثاني يوم يكون جاهز لكن بأفضل يأخذ 3 أيام ،  وفي بعض الأحيان بيأخذ وقت أطول من كده لو لقيت لسه فيه طعم مرارة .

  9. عندما يصبح الترمس جاهز أضعه في الطبق البلاستيك وأضع عليه كمية من الملح مناسبة ( مش كثير علشان ما يتشربش بالملح ويبقى شديد الملوحة ، وكذلك مش ملح خفيف جدا ) الكمية تخضع للتقدير الشخصي .

  10. يوضع في برطمانات زجاجية ، ونترك 2 سم فاضيين في الأعلى ثم نملأ البرطمان ماء بحيث يغطي الماء الترمس وزيادة  ، يغطى البرطمان ويوضع بالثلاجة ، عند الإستهلاك البرطمان اللي فتحناه هو اللي حنستهلك منه إلى أن ينتهى ، ثم نفتح البرطمان الثاني ، الكيلو يعمل تقريبا 3  برطمانات متوسطة الحجم  ، إذا لم تتوافر البرطمانات الزجاجية يوضع في طبق زجاجي كبير أو حتى بلاستيك مع إضافة الماء الذي يغطي الترمس وزيادة ، ويغطى بورق نايلون ، ويوضع بالثلاجة للإستهلاك .

ملاحظة :

  • عند الإستهلاك لو وجدت فيه طعم ملح زيادة شوية عند الأكل فهذا نتيجة إنك بتتذوقي الماء المالح الذي تم نقع الترمس فيه ، في هذه الحالة تغسليه بشوية ماء من الفلتر الأول قبل الأكل علشان قشرة الترمس لا يكون بها ماء مالح وبيكون كويس  ( ولاحظي إن احنا بنكون مملحين الترمس بكمية معتدلة من الملح فالترمس من الداخل ملحه مظبوط ، وإذا كنت مش قادرة تظبطي الملح في الأول فقلة الملح أحسن من زيادته ).

  • الملاحظة الثانية إنه يفضل عدم ملامسة اليد للترمس أثناء إعداده ، اللهم إلا في مرحلة تنقيته من الزلط ، واستخدام المقصوصة وهي ملعقة كبيرة لهذا الغرض .

وبالهناء والشفاء ،،،