الأربعاء، 28 أغسطس 2013

رز بالبصل والمكسرات

شكله فاخر عند التقديم ومذاقه شهي .

المقادير :

2 كوب رز بسمتي 
3 كوب ماء 
2 ملعقة صغيرة ممسوحة ملح
زيت ذرة
2 بصلة متوسطة مخرطة
شوية مكسرات مكوناتها حسب رغبتك ( لوز - عين جمل - زبيب )

الطريقة :

  1. اضع قليلا من الزيت في القدر - كمية  الزيت تكون أقل من الكمية التي اضيفها عادة على الرز - وعندما يسخن قليلا اضيف 2 كوب من الرز المغسول والمصفى واقلبه قليلا ، ثم اضيف 2 ملعقة ممسوحة ملح على الرز ، وبعد ذلك اضيف 3 كوب ماء وعندما يغلي الماء اغطي القدر واضعه على النار الهادئة وتحته صاجة .
  2. في مقلاة اضع قليلا من الزيت واحمر فيها المكسرات ، الاول اضع اللوز لانه بيأخد وقت اطول قليلا ثم عين الجمل وفي الاخر خالص احط الزبيب لانه مابيأخدش وقت ، وممكن اضيف اي انواع اخرى من المكسرات زي البندق وكمان فيه لوز متقشر ومتقطع على شكل صنوبري ، ولما تتحمر المكسرات اشيلها واضعها في طبق ( من غير وضع كلينكس المطبخ اسفلها لاني عايزة الزيت اللي فيها للرز ).
  3. بعد ما أشيل المكسرات من المقلاة أضع في نفس المقلاة البصل المخرط وأحمره وبعدين اشيله في طبق .
  4. دلوقت اشوف الرز لما الاقيه شرب الماء وقرب على النضج اضع على وجهه البصل المحمر وارش عليه قليل من زيت قلية البصل ، وأغطي القدر مرة اخرى حتى يتم الرز نضجه .
  5. عند التقديم : البصل اللي على وش حلة الرز اشيله واضعه مرة اخرى في طبق وبعدين اضع الرز في طبق التقديم واضع فوقه البصل ثم المكسرات .
ملاحظات :
  • لكل كوب رز بسمتي 1/2 1 كوب ماء أو حسب كمية  الماء التي انت متعودة تضيفيها على الرز .
  • لكل كوب رز 1 ملعقة صغيرة ممسوحة ملح .
  • لو سألت ليه البصل اضعه في حلة الرز وبعدين اشيله في طبق ثم ازين وجه الرز به ؟ علشان الرز يكتسب رائحة البصل وكمان يأخد شوية من زيت البصل ، والبصل بيطرى من بخار الرز فبيكون مذاقه اجمل .
  • المكسرات لا نضعها اثناء طبخ الرز نهائيا لاني لو عملت كده حتطرى ومش حتكون حلوة .


وبالهناء والشفاء ،،،